Tuesday 21 October 2014

Muntah semasa kali pertama makan supplemen.

Text by Hafez Zahruddin.

Zaman moden ni senang. Macam-macam supplemen kesihatan tumbuh macam cendawan lepas hujan. 
Teringat kisah kali pertama saya makan supplemen dan reaksi automatik saya ialah muntah!

Balik daripada tadika, ayah cakap ada sesuatu untuk saya. Saya kena makan untuk jadi pandai. Tengok isi botol macam warna susu, tapi bila ayah suap je ke dalam mulut rasa nak luahkan semula. Ayah paksa telan jugak. Saya telan dan akhirnya menyembur muntah kat atas meja. 

Kanak-kanak mana tahan bau hanyir minyak hati ikan kod?
Ingat tak minyak ikan kod Scott's Emulsion? Itulah supplemen kesihatan pertama saya, seawal umur tadika!

Supplemen pertama saya ialah botol yang kiri tu. Yang warna putih.
Bukan yang ada perisa oren tu! Cuba bayangkan.

Zaman dulu, amat kurang supplemen kesihatan untuk si kecil. Terpaksalah anak-anak makan supplemen dewasa tapi ada dos yang rendah. Bukan saja rasa tak sedap, tapi bau dan rupanya pun menakutkan.

Menangis saya kalau disuruh makan minyak ikan ni.
Sekarang ni, supplemen untuk kanak-kanak dah banyak berkembang. Macam-macam perasa yang sedap, macam-macam warna yang menarik minat kanak-kanak untuk dapat nutrisi harian yang cukup.


Amat penting untuk kanak-kanak mendapat nutrisi secukupnya seawal usia muda. Shaklee ada beberapa supplemen yang sesuai untuk kanak-kanak dari jenis tablet ke jenis minuman. Tak perlu nak paksa anak anda makan, semuanya rasa sedap.


0 comments:

Post a Comment