Wednesday 1 April 2015

TINGGINYA KOLESTROL! 5 makanan untuk turunkan bacaan anda.

Tahukah anda? 

Pemilihan makanan harian memainkan peranan penting dalam menurunkan kolesterol anda.

Berikut adalah lima makanan yang boleh menurunkan paras kolesterol dalam darah dan melindungi jantung anda.



  1. Ikan dan asid lemak Omega-3.

    Menambah ikan ke dalam diet anda juga dapat membantu jantung anda menjadi lebih sihat. Ikan mengandungi asid lemak Omega-3 yang baik untuk menurunkan tekanan darah dan pembekuan darah yang mungkin akan menyebabkan saluran darah tersumbat.
    Akan tetapi, bukan sebarangan ikan mengandungi jumlah asid lemak Omega-3 yang tinggi. Pilih ikan yang tinggi lemak dan hidup di kawasan sejuk atau air dalam seperti tuna, kembung, salmon dan sardin.

  2. Oatmeal, oat-bran dan makanan tinggi serat.

    Oat mengandungi serat larut yang dapat mengurangkan kolestrol jahat (LDL) di dalam badan anda.Serat larut boleh kurangkan penyerapan kolesterol ke dalam aliran darah anda. 10 gram atau lebih serat larut setiap hari mengurangkan paras dan kolesterol LDL dalam darah.

  3. Makanan yang ditambah sterol atau stanol tumbuhan.

    Sekarang, terdapat banyak makanan atau minuman yang diperkayakan dengan sterol atau stanols tumbuhan,yang membantu menghalang penyerapan kolesterol, seterusnya mengurangkan kolesterol LDL sebanyak lebih daripada 10 peratus. Jumlah sterol tumbuhan harian diperlukan untuk keputusan adalah sekurang-kurangnya 2 gram.

  4. Badam, walnut dan kekacang lain.

    Walnut , badam dan kekacang lain boleh mengurangkan kolesterol darah . Ia kaya dengan asid lemak tak tepu , dan membantu menjaga saluran darah yang sihat. Cuma pastikan ia tidak masin atau disalut gula.

  5. Minyak zaitun.

    Minyak zaitun bersifat antioksida. Ia membantu mengurangkan kolestrol "jahat" LDL tanpa mengganggu kolestrol yang "baik" HDL.
    Keberkesanan minyak zaitun adalah lebih tinggi jika anda memilih minyak zaitun "extra virgin". Ia kurang terproses dan mengandungi lebih antioksidan yang baik untuk jantung.
Walaupun makanan yang disebut di atas dapat membantu anda menurunkan paras kolestrol, kunci sebenar untuk menanganinya ialah dengan menjaga pemakanan anda. Kurangkan makanan yang mengandungi kolestrol (bergoreng, berkeju, dan lain-lain) untuk memastikan paras kolestrol anda pada tahap yang sihat.

0 comments:

Post a Comment