Wednesday 3 December 2014

Seramnya! 5 Rawatan resdung yang buat saya ketap gigi.

Pertama sekali, saya nak beritau yang saya bukannya memperkecilkan kaedah atau rawatan yang bakal saya tunjukkan. Saya cuma berkongsi rasa takut saya dan kerisauan yang saya alami. 
Sekitar 2008, saya pernah alami resdung sebab tempat kerja saya terlalu berhabuk dan air-cond bertahun tak pernah servis. Muka gatal-gatal dan hidung asyik tersumbat dan bersin. Saya pernah cuba dua kaedah rawatan resdung, tapi tak ada apa apa kesan. Akhirnya saya pergi buat rawatan di hospital dan syukur, resdung tu berhenti. Lepas tu kena semula sebab hari-hari masuk dalam pejabat yang berdebu.
 
Sepanjang hidup ni, saya dah banyak tengok kaedah-kaedah rawatan resdung. Ada yang ok dan ada yang menakutkan. Ada 5 terapi resdung yang membuatkan bulu roma saya berdiri.
 
#5 - Rawatan Asap.
Rawatan ni saya pernah buat kat sebuah spa di Ampang, Selangor. Gulungan kain berlilin dibakar atas muka. Katanya untuk bunuh ulat resdung. Tobat saya tak nak buat lagi sebab pedih mata, tekak dan rongga hidung. Nak terbersin tapi saya tahankan saja. Terus terang, saya memang tak tahan bau asap. Orang merokok depan saya pun saya rasa nak mengamuk, inikan pula asap dihala ke muka.

Lepas rawatan tu, terkumpul debu putih. Orang yang buat rawatan tu kata hama resdung. Entahlah. Saya pun tak dapat pastikan. Sepanjang rawatan tu saya tahan je nafas sebab nak termuntah kalau tersedut.

#4 - Rawatan Akupuntur.
Amboi! Seramnya tengok jarum-jarum tu cucuk kat muka. Kaedah ni memerlukan keberanian. Saya memang penakut. Tengok gambar pun dah rasa ngilu je kat muka. Rawatan akupuntur menggunakan jarum-jarum khas yang halus  dan dicucuk pada titik-titik "resdung" pada muka pesakit. Jarum-jarum tersebut sepatutnya disterilkan terlebih dulu untuk bunuh bakteria dan kuman. Risikonya ialah, macam mana nak tahu jarum tersebut benar-benar disteril?

Ada pusat akupuntur yang menggunakan jarum pakai buang untuk jamin penyakit berjangkit tak merebak. Zaman sekarang ni banyak dah penyakit yang boleh berjangkit melalui darah seperti AIDS dan Hepatitis. Apa-apa pun, terpulang kepada empunya diri.

#3 - Rawatan Bekam.
Rawatan bekam dikatakan dapat menyedut darah kotor, toksin, kuman-kuman dan angin yang ada pada kawasan resdung. Rawatan ni memerlukan kawasan tu ditoreh dengan pisau halus atau dicucuk menggunakan jarum khas. Kulit mesti dilukakan untuk laluan darah keluar daripada badan. Kemudiaanya mangkuk kecik khas yang lutsinar diletakkan atas torehan, dan udara dalam mangkuk dipam keluar untuk menyedut darah keluar. Lama-kelamaan darah akan terkumpul dan beku dalam mangkuk tu.
Berbekam ni dikatakan amalan nabi. Saya teringin sangat nak try bekam tapi malangnya saya ni penakut tengok darah. Nanti pitam. Hahaha.

 #2 - Rawatan Lintah
Hmm, nak terkencing saya tengok gambar rawatan resdung guna lintah ni. Macam mana kakak ni rilek je biarkan lintah tu tergantung kat muka dia?
Agaknya konsep lintah ni sama dengan berbekam. Secara teorinya lintah akan menghisap darah termasuklah toksin dalam darah. Persoalan yang bermain dalam kepala saya, bila haiwan gigit kita, sudah tentu ada pertukaran bendalir kan? Sudah tentu air liur lintah ni akan masuk dalam luka kita kan? Kalau nyamuk pun boleh pindahkan kuman, bagaimana pulak dengan lintah? Secara logiknya, mesti ada mikroorganisma daripada lintah yang masuk dalam luka kita tu kan?
Hee, teringat drama televisyen tentang lintah ni. Lintah tu masuk dalam rahim wanita pesawah, lepas tu lintah beranak pinak beribu-ribu kat dalam tu. Meremang bulu roma.

#1 - Rawatan Gurah
Rawatan ni yang paling dahsyat pernah saya tengok. Tak tau la korang, tapi saya tak sanggup tengok lendir yang keluar dari hidung tu. 
Kaedah rawatan dilakukan dengan menitiskan air herba dan madu kedalam lubang hidung. Pesakit menyedut air herba tersebut dan memuntahkannya kembali. Lendiran kotor dan kahak dari hidung serta kerongkong akan keluar berterusan selama 30minit.
Ada keadaan dimana pesakit mengeluarkan lendir coklat yang kotor. Ada juga yang keluar lendiran darah daripada luka dalam rongga hidung.
Bagi saya rawatan ni yang paling horror pernah saya tengok. 
Kaedah gurah ni katanya disyorkan untuk penyanyi jugak! Boleh menyedapkan suara. Jangan main-main.

Aduh, pendapat peribadi saya, 5 kaedah ni adalah yang paling seram pernah saya tengok. Tak boleh tengok lama-lama, boleh mimpi ngeri.

0 comments:

Post a Comment