Monday 20 October 2014

Rutin hujung minggu saya - 3 aktiviti wajib!

Text by Hafez Zahruddin.

Setiap orang ada cara tersendiri untuk isi masa hujung minggu. Bagi saya, hujung minggu ialah waktu untuk berehat, terutamanya pada mereka yang penat bekerja sepanjang minggu.

Sejak saya menumpukan sepenuh perhatian dengan bisnes Shaklee, boleh dikatakan hari-hari rasa seperti hujung minggu. Saya buat kerja di rumah - tak kisahlah, depat TV atau sambil baring, atau di kafe berdekatan. Tak kisahlah di mana, asalkan ada internet connection.

Tapi kalau nak bercerita tentang hari Sabtu dan Ahad, saya memang ada rutin saya yang tersendiri. Lazimnya ada 3 aktiviti wajib yang saya akan buat.

1. Memasak
Tak kisahlah masak apapun, janji saya duduk kat dapur. Saya mula memasak sejak darjah 4. Itupun dipaksa oleh arwah ayah. Saya anak sulung dan apabila mak dengan ayah bekerja, kadang-kadang saya perlu sediakan sendiri makanan yang ringkas. Kalau hujung minggu, arwah ayah memang suka makan besar, dan saya jugalah yang akan membantu di dapur. Lama-kelamaan, saya jatuh minat dengan memasak dan melekat la minat tu sampai sekarang.
Hujung minggu lepas saya masak simple je - soto bihun.

Sedap tau - memang rasa ayam tu kaw-kaw. Tak macam yang korang beli di kedai.

Ayam tu saya bakar dalam magic pan. Lepas tu racik racik. Tulangnya saya guna untuk buat sup ayam. Soto saya ni agak moden sikit sebab saya tambah macam macam sayur, tak macam soto tradisional.
Tak kisahlah, janji sedap. Hehehe, masuk bakul angkat sendiri. Mungkin nanti saya kongsikan resepinya. Tunggu tau!

2. Berkebun.
Arwah atuk saya seorang petani sara diri. Selain tanam sayuran untuk sara keluarga, atuk suka sangat tanam pokok bunga. Minat ni turun ke emak saya. Mak pun suka menanam bunga. Dan saya pun dapat jugak penyakit gilakan berkebun ni hehehe.

Saya beli biji bernih ni di website Seed Heirloom.
Saya tak memilih tumbuhan. Sayuran atau bungaan - semuanya saya suka.
Dek fanatik berkebun, saya pernah order biji benih dan kaktus secara online daripada luar negara. Melampau tak? :-)

3. Melukis
Ini pun minat saya sejak kecil. Boleh membantu saya asah kreativiti dan menajamkan fokus.


Dulu selepas graduate saya pernah jual lukisan-lukisan saya. Harga tak la tinggi sangat, tapi boleh la... Dapat la lepas duit sewa rumah dan bil.

Itulah sedikit sebanyak aktiviti-aktiviti saya hujung minggu.
Bagaimana dengan hujung minggu anda?

0 comments:

Post a Comment