Thursday 4 December 2014

Anda Sering Lupa? Rangsang Memori dengan Vitamin C.

Selalu terlupa di mana letak kunci kereta?
Terlupa nak beli apa sewaktu tiba di supermarket?
Nama anak sendiri pun tak ingat?
Makan Vitamin C!
(buat-buat lupa ada hutang, tu kes lain)

Vitamin C mampu memperbaiki IQ, memori dan fungsi otak yang berkaitan dengan mental. Ini kerana vitamin C terlibat dalam penghasilan "neurotransmitter", sejenis bahan yang dihasilkan oleh badan yang mempengaruhi minda dan mood kita.

Beberapa kajian yang dijalankan menunjukkan kaitan di antara vitamin C dan fungsi otak:
  • Researcher di University of Sydney Australia membuat kajian terhadap 117 orang tua dan mendapati subjek yang makan vitamin C adalah 40% lebih rendah untuk mengalami masalah fungsi otak, berbanding yang tak cukup vitamin C harian. Mereka yang makan vitamin C juga tak ada masalah kemerosotan otak.
  • Jean Carper (journalis perubatan), mengatakan vitamin C boleh membantu mengurangkan risiko kemerosotan otak, nyanyuk dan strok. Vitamin C dapat mencegah daripada penyakit Alzheimer. Seperti yang kita tahu, antara simptom penyakit Alzheimer ialah kehilangan memori hingga tak boleh kenal anak sendiri.
  • Kajian yang dibuat oleh para saintis di Switzerland ke atas subjek berumur 65-94 tahun mendapati mereka yang tinggi kandungan vitamin C dalam darah dapat markah yang tinggi dalam ujian memori. Subjek yang kurang vitamin C dalam darah dapat markah rendah.
Adalah penting untuk kita dapatkan vitamin C yang mencukupi kerana kekurangan vitamin C boleh menyebabkan badan tidak berfungsi dengan baik atau masalah kesihatan.
Ramai rakyat Malaysia yang mengalami kekurangan vitamin C terutamanya:
perokok (aktif atau pasif),
mereka yang kurang makan sayur atau buah dan
wanita yang mengambil pil perancang.

Malangnya, badan kita tak boleh hasilkan vitamin C dengan sendirinya. Kita kena ambil makanan dan minuman yang ada vitamin C setiap hari. Cabarannya ialah untuk mencapai kuantiti harian yang dicadangkan iaitu sebanyak 500mg vitamin C.
500mg vitamin C bersamaan lebih kurang-
  • 7 biji oren bersama dengan kulitnya.
  • 1 biji besar betik.
  • 10 biji lemon saiz sederhana.
  • 5 cawan strawberi.
  • 1 biji nanas besar.
Sanggup tak nak makan banyak ni sehari?
Cukup tak jumlah vitamin C harian kita?

Cara yang mudah ialah makan supplemen vitamin C. Tak perlu nak paksa diri makan berkilo-kilo buah. Mudah, sebab tak perlu kupas buah. Senang nak berdisiplin.

Saya syorkan supplemen Sustained Release Vita-C Plus daripada Shaklee. (klik untuk tahu lebih lanjut)

0 comments:

Post a Comment