Friday 5 December 2014

Tak perlu nak suntik! Ini cara nak tingkatkan penghasilan kolagen semulajadi badan.

Selalu tak baca dan tonton kisah selebriti yang suntik kolagen untuk cantikkan kulit? Lepas tu kulit nampak tegang.
 
Sebenarnya, kalau tak nak suntik pun anda boleh tingkatkan paras kolagen dalam badan.

Badan kita menghasilkan kolagen sendiri sebagai sebatian asa untuk otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan. Akan tetapi, semakin meningkat usia, semakin kurang kolagen dihasilkan. Selain daripada mengambil supplemen kolagen, pengambilan vitamin C juga amat penting untuk menggalakkan sistesis kolagen semulajadi dalam badan kita.

Sebenarnya, Vitamin C ni ada 3 fungsi utama terhadap kulit:
  1. untuk penghasilan kolagen.
  2. perlindungan terhadap sinar UV (A atau B)
  3. melawan radikal bebas.
 Penting untuk penghasilan kolagen.
Vitamin C merangsang penghasilan kolagen. Ini kerana vitamin C menghasilkan enzim yang penting untuk menyokong kolagen dan elastin pada lapisan kulit. Ia jugak menghasilkan kolagen semulajadi yang stabil dan bertindak sebagai antioksida yang membantu melawan radikal bebas.

Perlindungan terhadap sinar UV.
Vitamin C yang disapu pada kulit boleh memberikan perlindungan terhadap sinar UV. Walaupun kesannya lemah, tapi kalau disapu hari-hari, ia boleh melindungi kulit daripada kerosakan akibat matahari. Vitamin C juga ada kesan menggelupas yang lembut, menjadikan kulit nampak bersih dan cerah. Perlukan 2 hingga 4 minggu kalau nak tengok keberkesanannya.Tapi kalau nak nampak kesan maksimum, konsisten selama 6 bulan.
(Jika anda inginkan supplemen vitamin C yang boleh dimakan dan digunakan sebagai masker, saya cadangkan Sustained release Vita-C Plus daripada Shaklee. Sebiji tablet bersamaan dengan vitamin C daripada 7.5 biji buah oren bersama dengan kulit-kulitnya sekali.)

Melawan radikal bebas.
Kulit yang diserang radikal bebas akan rosak, berkedut, kusam, dan banyak sel mati.
Vitamin C adalah antioksidan yang kuat dan menjadi perlindungan untuk badan melawan radikal bebas. Tugas utamanya adalah untuk menangkap radikal bebas dan meneutralkannya sebelum radikal bebas tu rosakkan sel dalam tubuh kita.

Pendapat saya, kalau nak kulit cantik, kita perlu pastikan badan kita dapat nutrien yang cukup dan bebas toksin. Badan kalau sihat, kulit pun nampak sihat.

Jangan lupa untuk ambil dos vitamin C anda hari ni!

0 comments:

Post a Comment