Monday 22 December 2014

Berita gembira untuk wanita: Jom kurangkan risiko barah payudara.

Barah payudara memang sesuatu yang menakutkan dan menyerang wanita tanpa mereka sedar. Selain kerap melakukan ujian sendiri payudara, seorang wanita harus memastikan badan mereka terlindung daripada radikal bebas. Radikal bebas ialah bahan yang menggalakkan penghasilan sel-sel kanser di dalam badan. Ia boleh dikawal dengan memakan sumber makanan yang mempunyai kelebihan antioksida.

Salah satu cara untuk melindungi wanita daripada  barah payudara ialah dengan memakan makanan yang kaya dengan vitamin E setiap hari. Ini kerana vitamin E ialah antioksida yang kuat dan mampu melemahkan aktiviti radikal bebas di dalam badan. Disebabkan ini, vitamin E mampu mengurangkan risiko barah payudara (serta beberapa barah yang lain) dan memperkasakan sistem imun badan untuk menurunkan risiko kanser. Selain itu, vitamin E juga mampu menghalang atau  memperlahankan pertumbuhan tumor dan mengurangkan simptom katarak.

Kaum hawa digalakkan mengambil makanan yang kaya dengan vitamin E setiap hari bagi mencegah barah payudara.
Pengambilan lebih dari 1,200 IU sehari membekalkan antioksida yang kuat kepada badan kita untuk melawan kanser. Untuk mendapatkan 400 IU vitamin E, seseorang perlu makan makanan berikut untuk melawan radikal bebas: 
  • 1 kg gandum
  • 500 ml minyak safflower
  • 8 kg bayam
  • 500 g badam -
setiap hari!

Cara paling mudah untuk memastikan agar kita dapat dos vitamin E yang cukup ialah dengan mengambil supplemen kapsul. Pilihan saya ialah Vita-E Complex keluaran Shaklee.

Setiap kapsul supplemen vitamin E Shaklee ada d-alpha tocopheryl yang aktif, ia digabungkan dengan 8 jenis vitamin E (aplha, beta, gamma dan delta) beserta dengan 10mg selenium. Selenium amat penting untuk membantu tubuh kita menyerap vitamin E. Tanpa selenium, supplemen vitamin E tak akan berkesan dengan efektif.


Satu peringatan bagi yang ingin menjalani pembedahan. Anda dicadangkan untuk berhenti seketika daripada makan supplemen vitamin E seminggu atau dua minggu sebelum pembedahan. Ini kerana vitamin E mempunyai khasiat mencairkan darah. Jika terdapat terlalu banyak vitamin E sewaktu pembedahan, anda mungkin akan mengalami pendarahan yang berterusan.
Vitamin E boleh diambil semula seminggu selepas pembedahan.

0 comments:

Post a Comment