Sunday 15 June 2014

Susah sangat ke nak kawal kalori?

Teks: Hafez the Great.

Jangan le korang menakutkan meja sekeliling dengan
kelakuan hampeh seperti ini.
Hari ni perut sakit sikit. Bukan sakit sebab salah makan, tapi sebab semalam sit up 80 kali. Kesian... 80 kali sit up pun dah sakit. Hehehehe. At least dapat dah buat sit up. Dulu langsung tak boleh.
Hari ni sebenarnya nak bercerita tentang pengambilan kalori sebab sempena Hari Bapa ni, saya tahu ramai yang akan keluar bersama family. Lepas tu mesti makan kat luar kan? Ye la, nak celebrate gitu. Tapi amaran kepada clients saya yang nak turunkan berat badan - jangan makan yang bukan bukan.

Amat penting untuk kawal kalori harian.

Salah satu tips penting saya selalu beritahu client yang beli set Shape Up, sekiranya mereka betul betul serius nak mengurangkan berat badan ialah mengawal pengambilan kalori. Jangan la korang nak kurus, makan supplemen tapi melantak macam tak ingat. nasi membukit, ayam 3 ketul, lepas tu ulang lagi makan sepinggan. Beli lagi pulak chendol kononnya pencuci mulut. lepas tu cakap: "Jangan risau, dah makan supplemen kurus tadi." Adoi! Salah tu!
Macam tu punya cara mentekedarah melantak memang la tak akan berjaya nak turunkan berat badan. 
Mengawal pengambilan kalori sangat penting bagi memastikan jumlah pengambilan kalori harian kita kurang daripada jumlah kalori yang diperlukan. Ini akan memaksa badan untuk menggunakan kalori terkumpul dalam badan.

Jom sama-sama tengok contoh:
Had kalori harian saya ialah 1200-1300 kalori. Ini bermakna, kekurangan kalori harian (daily calorie deficit) ialah sekitar 1050 kalori. Ini membantu untuk mengurangkan berat badan. Di tambah pulak dengan set Shape Up. Lagi la cepat.

Tapi, cabaran yang biasa kita hadapi ialah susah nak kawal kalori, betul tak? Ye lah, 2 biji karipap je dah 240 kalori. Satu hidangan nasi lemak dengan ayam goreng lebih kurang 500 kalori. Makanan yang lain berapa kalori pulak?
Mungkin kita akan fikir dengan tak makan nasi kita dah kurangkan kalori. Jangan tersilap! Mihun, mi laksa semua tu diperbuat daripada beras!
Habis tu nak makan apa ni? Lapar, nak makan tapi takut terlebih kalori pulak.

Dengan Cinch Shake Shaklee, senang je nak kawal kalori.

Satu hidangan Cinch Shake 190-210 kalori je. Lepas tu kenyang lebih lama. Kurang la rasa nak makan merepek-repek. Kalau korang rasa nak makan jugak, itu bukannya lapar. Itu nafsu!

Cinch Shake Shaklee ialah minuman yang sedap dan berkhasiat untuk membantu korang memelihara otot penting dan membuat korang rasa sentiasa kenyang dan puas semasa proses kurangkan berat badan.
Cinch Shake Shaklee memang hebat.
Kenapa saya suka sangat kat Cinch Shake Shaklee? Sebabnya adalah:
  • Rasa seakan pemanis mulut dengan khasiat penuh satu hidangan.
  • Diperkayakan dengan Leucine untuk pelihara otot. Biasanya orang yang diet ni, otot akan turut susut, lepas tu jadi geleber. Tapi Cinch Shake akan memastikan otot tidak musnah sewaktu proses pengurangan berat badan.
  • Mengandungi 24gram protein dalam setiap hidangan, jadi anda akan rasa kenyang dan puas.
  • Kandungan serat yang tinggi, 6gram setiap hidangan.
  • Nilai glisemik yang rendah untuk mengekalkan paras gula normal dalam darah dan mengekalkan tenaga .
  • Memberi 35% atau lebih Nilai Harian bagi 21 jenis vitamin dan mineral penting.
  • Tiada perisa, pewarna atau pemanis tiruan.
  • Soya tidak diubahsuai kandungan genetik (bukan GMO).


  • Satu bekas Cinch Shake Mix hanya berharga RM173
Beratnya berbeza-beza ikut perisa. Chocolate (765gram), Vanilla (720gram) dan Cafe Latte (750 gram).

Kalau berminat, jangan malu-malu tau! Telefon, SMS atau Whatsapp saya di:
  • Hafez Zahruddin 016-6651 067

0 comments:

Post a Comment