Sunday 22 June 2014

Air rebusan daun kering jadi feveret maharaja.

Aunty yang menjadi pujaan hatiku.
Hari ni hari malas sedunia. Menaip blog ni pun depan TV. Tadi baru je habis tengok filem "Kung Fu Hustle" lakonan Stephen Chow. Kali terakhir tonton filem ni berbulan-bulan lepas, sekali sekala dapat tonton semula pun best jugak. Tapi... terus terang saya katakan, saya tonton filem ni bukan sebab pelakon utamanya, tapi sebab pelakon wanita yang menawan kalbu - watak makcik ketua flet yang garang tu.

Lepas menonton filem Cina, saya rasa nak bercerita tentang satu lagenda di China. 

Daripada daun kering, terus
ugrade jadi minuman
feveret maharaja.
Alkisah 5,000 tahun dahulu, seorang maharaja merantau hingga ke kawasan kampung. Penat berjalan maharaja rasa haus dan nak minum air. Lepas lepak tepi sungai, baginda pun cedok air nak hilangkan dahaga. Tapi punyalah frust sebab air sungai ni tak bersih untuk diminum. Lalu baginda maharaja pun suruh la khadam masak air supaya lebih selamat untuk diminum. 
Tak semena-mena, angin bertiup kencang, dan beberapa keping daun masuk ke dalam periuk jerang air tadi. Maharaja rasa air rebusan daun kering tadi sedap dan terus minta cawan kedua. Air rebusan daun kering ni dah jadi feveret maharaja. Lalu lahirlah teh yang pertama di China. Gitu.

Kalau nak saya bercerita tentang teh ni, memang tak akan habis. Tambahan pula ada bermacam-macam jenis teh kat dunia ni. 
Salah satu teh yang mahal sejak zaman dahulu lagi ialah teh putih, hinggakan dijadikan hadiah kepada maharaja dek khasiatnya yang sangat banyak.

Radikal bebas merosakkan DNA kita. Heee takut!
Seperti teh hijau, teh putih pun ada banyak antioksida. Antioksida ni membantu badan kita dengan menyerang radikal-radikal bebas yang akan menyebabkan sel-sel kita musnah (atau bahasa sainsnya, teroksida). Radical bebas ni suka buat kacau dalam badan kita menjadikan DNA rosak, sel barah terhasil dan juga tua sebelum umur. Antioksida yang ada dalam teh ni akan meneutralkan radika-radikal bebas yang tak guna ni.

Selain itu, teh putih ialah pilihan baik untuk korang yang nak kuruskan badan.


Cinch Energy Tea Mix keluaran Shaklee penuh dengan ekstrak teh putih eksotik. Kalau anda minum Cinch Tea ni, anda akan dapat semua kebaikan teh putih. Tak hairanlah ia menjadi pilihan ramai pelanggan Shaklee yang ingin menurunkan berat badan.
CinchTea MUDAH untuk disediakan. Tuang serbuk Cinch Tea dalam cawan atau gelas dan bancuh. Nak guna air suam atau air sejuk, terpulang kepada selera korang.

Berapa harganya sekotak? Tak mahal. Kos makan kat restoran fastfood lagi tinggi.

Harga sekotak Shaklee Cinch Energy Tea Mix amat berpatutan.
RM131 untuk sekotak. Dalam sekotak ada 28 paket.
Kalau korang berminat untuk membeli Cinch Energy Tea Mix ni, bolehlah telefon, hantar mesej atau Whatsapp je number saya:

Hafez Zahruddin
016-6651 067

Oklah, saya nak sambung tonton TV ni sambil sambil tunggu panggilan atau Whatsapp dari anda!

2 comments:

  1. as salam. abe kie sudah gembira dgn berat badan skrg. Jika naik nanti abe kie contact hafez lah ye?

    ReplyDelete
  2. assalam.. sy dah ltk blog ni dlm bloglist sy :)

    ReplyDelete